Samen sterk:
deze wondernemers gaan ervoor

Freelanceplatform Jellow biedt gratis service

Om de opstart van bedrijven mee te ondersteunen, biedt het freelanceplatform Jellow zijn service gratis aan. Op die manier worden organisaties geholpen bij het vinden van de meest relevante freelancer. Niet alleen de bedrijven, maar ook de freelancers zelf krijgen zo een duwtje in de rug.

Platform

Wat voor Uber en e-shops geldt, telt eigenlijk ook voor een freelanceplatform als Jellow: het snel vinden van de nodige resources. “Via zo’n platform besparen zowel de freelancer als de opdrachtgever tijd en kosten. Zo moeten opdrachtgevers geen externe partijen meer contacteren: hun opdracht wordt meteen gekoppeld aan enkel die freelancers die voor hen interessant zijn”, legt Mark Willems, CEO van Jellow België, uit. Omdat de economie nu volop opstart, levert Jellow zijn dienstverlening – de zogenaamde Jellow Care – gratis aan. “Bedrijven delen hun opdracht met ons en wij gaan voor hen op zoek naar de meest geschikte freelancers in ons Jellow netwerk. Daarna staan ze in rechtstreeks in contact met elkaar”, zo vat Willems het samen.


Database van 35.000 freelancers


Het gebruik van Jellow Care, en dus het freelance netwerk is gratis tot en met 17 mei. Hoe groot is overigens dat netwerk? “Dat zijn meer dan 35.000 freelancers”, antwoordt Willems. “Het gaat om een heel breed spectrum aan freelancers, actief in de zakelijke dienstverlening. De meest voorkomende profielen zijn freelancers actief in IT, marketing, sales en HR”, klinkt het.


Jellow gaat prat op het kostenbesparende aspect van hun oplossing door tussenpartijen volledig uit te sluiten, naast een breed aanbod van freelancers in hun netwerk. Uiteraard zijn er nog andere manieren waarop opdrachtgevers en freelancende opdrachtzoekers elkaar kunnen vinden. Zo zijn er natuurlijk uitzendkantoren. “Die verlagen de werklast van de werkgever iets meer, maar zijn vaak behoorlijk prijzig omdat er marges op de tarieven van freelancers worden gevraagd”, werpt Willems op.

Statuut


En wat met marktplaatsen? Die zijn over het algemeen misschien best goedkoop, en dikwijls zelfs gratis voor werkgevers. “Maar de werklast is vaak behoorlijk groot omdat je geen controle hebt over de instroom van reacties, waarvan vaak een groot deel irrelevant is. Een freelanceplatform moet niet afrekenen met al deze nadelen”, klinkt het bij Jellow.

“Zowel freelancers als hun opdrachtgevers verdienen in deze periode een duwtje in de rug”

Kunnen we zeggen dat de freelancer qua statuut een van die profielen of beroepsgroepen is die veel - of misschien zelfs het meest - hinder ondervindt in de coronacrisis? “Freelancers zijn inderdaad wel behoorlijk getroffen. Al kan je op zich niet van een statuut spreken, want het freelance statuut bestaat niet in België. Freelancers vallen onder het statuut van zelfstandigen”, zo nuanceert Willems.

Opstart

In elk geval hoopt ook Mark Willems dat de activiteit op het Jellow-platform de komende weken en maanden snel oppikt. Eigenlijk net zoals de hele economie. “Zowel freelancers als hun opdrachtgevers verdienen in deze periode een duwtje in de rug”, vindt hij. “Onze business kende inderdaad een behoorlijke terugval. Alles van nieuwe business is eigenlijk zo goed als stilgevallen, sinds de afkondiging van de eerste lockdown”, vertelt Willems. Met het gratis aanbod hoopt hij bedrijven te helpen. En ook stilaan de draad terug op te pikken. Net als vele bedrijven. En de freelancers uiteraard.


www.jellow.be

Deze pagina's zijn geschreven door MH BrandStudio voor SD Worx & Xerius.
De inhoud van deze pagina's valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.