SBB steunt Samen Impact

SBB Accountants & Adviseurs speelt volop rol als ondernemerscoach

De accountants en adviseurs van SBB ervaren elke dag de impact van het coronavirus. Zij maken duizenden klanten wegwijs in de steunmaatregelen, maar bereiden hen ook voor op de toekomst. “Tegelijk willen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen door deel te nemen aan de Samen Impact-campagne van Mediahuis.” zegt Raf Sels, CEO van SBB.

Dichtbij klant

Met ruim 23.000 klanten uit alle sectoren en 30 kantoren is SBB het grootste onafhankelijke accounting- en advieskantoor van ons land. Het bedrijf staat met deze lokale verankering dicht bij de Vlaamse KMO. “Onze belangrijkste doelgroepen zijn KMO, vrije beroepen, social profit en land- en tuinbouw. Elk jaar begeleiden wij ook meer dan 800 startende ondernemers”, vertelt Raf Sels, CEO van SBB.


Door de coronacrisis is het plots allesbehalve ‘business as usual’. “Elk bedrijf ervaart de impact”, stelt Sels. “We bezorgen klanten daarom een dagelijkse update rond maatregelen en wetgeving. En we geven hierbij ook advies op maat. Want bij al die maatregelen bepalen vaak de details in welke mate zo’n maatregel ook voor onze klanten een verschil kan maken.

 

Kaspositie

 

Raf Sels omschrijft zich met zijn bedrijf als ‘zorgverlener’ voor de ondernemers. “In deze ook voor bedrijven en zelfstandigen zware tijden, zijn wij er voor hen. Naast onze klassieke advies- en accountingtaken, die gewoon door lopen, volgen wij vanuit ons kenniscentrum dagelijks alle coronamaatregelen op en leggen de impact ervan persoonlijk uit aan onze klanten.”

Belangrijk voor klanten is ook om financieel-strategisch voorbereid te zijn op het post-coronatijdperk. “Een voorbeeld hiervan is de liquiditeitsprognose die we maken voor bedrijven om hun kaspositie helpen in te schatten en hierbij de moeilijke punten aan te halen”, vertelt Sels. “Op die manier geven wij klanten bijstand en advies. Al beseffen wij ook dat sommige bedrijven, en dan denk ik bijvoorbeeld aan start-ups, het onvermijdelijk en jammer genoeg moeilijk zullen krijgen de komende maanden.”

Steentje bijdragen 

Volgens Sels zijn er ook bedrijven die door het coronavirus net meer werk hebben of extra opportuniteiten zien. “Maar dat is een absolute minderheid. De meeste bedrijven hebben zeker te lijden onder de omstandigheden, waar ze overigens zelf niets aan kunnen doen. Als klanten het moeilijk hebben, zijn wij vaak hun eerste aanspreekpunt.”

Daarom draagt Raf Sels met SBB graag zijn steentje bij in deze moeilijke periode. “Zo willen wij ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen door deel te nemen aan de Samen Impact-campagne van Mediahuis. Zo kunnen we nog een stapje verder gaan en geven wij ondernemers een unieke mogelijkheid om te adverteren. Dat is samen slim ondernemen in deze moeilijke tijden.”

​​

Vacatures 

Hoe werkt SBB overigens zelf in coronatijden? De kantoren zijn gesloten en draaien op minimumbezetting. “430 à 440 van de 500 collega’s werken van thuis uit”, vertelt Sels. “Veel meetings verlopen via videoconferencing. Al missen we ook wel het persoonlijke contact met onze klanten.”

Overal in het land inspireren ondernemers ons met slimme oplossingen tegen de Coronacrisis. Daar wil SBB graag aan meehelpen. Op deze pagina’s vind je meest verrassende en slimme staaltjes van Vlaams ondernemerschap. Meer nog; SBB verdeelt mee 

50 miljoen gratis online advertenties voor creatieve ondernemers.